Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

Հովհաննես առաքյալը և նրա ավետարանը

Հովհաննես առաքյալը և նրա ավետարանը
16.02.2016 | 09:58

Հովհաննեսը Գալիլիայի Բեթսայիդա քաղաքից էր: Դա նաև Անդրեասի և Պետրոսի քաղաքն էր: Մենք ծանոթ ենք նրա ընտանիքի երեք անդամի ևս` նրա եղբայր Հակոբոսին, հորը` Զեբեդեոսին և մորը` Սողոմեին: Եթե Զեբեդոսը Սողոմեի` սբ. Մարիամ Աստվածածնի քրոջ ամուսինն է, ինչպես ենթադրում են, ապա Հովհաննեսը պետք է Հիսուսի զարմիկը լինի: Հովհաննեսը առաջիններից մեկն էր, որ հետևեց Հիսուսին: Նրա անունը նշված է իբրև այնպիսի մեկը, որին Հիսուս սիրում էր (Հովհ.21.20), և Տիրոջ երեք մտերիմներից մեկն էր (Մարկ. 5.37): Նրան կոչում են նաև որոտման որդի (Մարկ. 3.17): Տիրոջ և մյուսների հետ ունեցած հարաբերություններում եղել են սեր, հավատարմություն և անզուսպ եռանդ: Առաջին անգամ նրան հանդիպում ենք Հուդայի երկրում, որտեղ շտապել էր միանալու Հովհաննես Մկրտչին: Սակայն Գալիլիայում է նա պատասխան տալիս պարզ ու որոշակի մի կանչի. թողնում է ամեն ինչ ու հետևում Հիսուսին և ընտրվում տասներկուսի կազմում: Պետրոսի, Անդրեասի և Հակոբոսի՝ իր եղբոր հետ, միշտ առաջինն է աշակերտների շարքում: Հավանական է, որ Հիսուսի և Նիկոդեմիոսի զրույցը կայացել է նրա տանը: Հովհաննեսը մասնակցում է տասներկու առաքյալների՝ Մատթոսի Ավետարանի 10-րդ գլխում նկարագրված առաքելությանը: Եղբոր հետ պատրաստ է վանելու նրան, ով խրատում է Հիսուսի անունից (Ղուկ. 9.49): Եվ անհավատներին բուռն պատժելու ցանկությամբ նա էլ է եղբոր պես ուզում, որ կրակ թափվի սամարացիների մի գյուղի վրա (Ղուկ. 9.52-54): Երկու եղբայրները խնդրում են իրենց մորը Հիսուսին ներկայացնելու իրենց աղերսը` կապված այն դիրքի հետ, որ նրանք կուզենային զբաղեցնել Աստծո թագավորության մեջ (Մատթ. 20.20-28): Վերջին ընթրիքի ժամանակ Հովհաննեսը Հիսուսի կողքին էր` օգտվելով մտերմության արտոնությունից (Հովհ. 13.23): Հիսուսի դատավարության ժամանակ նա թույլտվություն է ստանում մտնելու քահանայապետի մոտ (Հովհ.18.15): Նա մասնակցում է Ատյանի դատին, ինչպես նաև ականատես է լինում խաչելությանը (19.26-27): Հիսուսը խնդրում է նրան հոգ տանել իր մոր նկատմամբ: Հիսուսի մահվանն ու թաղմանը հաջորդած երկու գիշերները նա անցկացրել է Պետրոսի մոտ, առաքյալներից առաջինն այցելել դատարկ գերեզման և տեսնելով հավատացել (Հովհ.20.8): Ավետարանի ավարտը ցույց է տալիս, որ քրիստոնեական դարաշրջանը սկսվելուց հետո Հովհաննեսը երկար է ապրել: Եկեղեցու պատմության առաջին տարիներին Հովհաննեսն ունենում է աննշան դեր: «Գործք առաքելոցում» նա հայտնվում է ընդամենը երեք անգամ, քանի որ նախաձեռնությունը միշտ վերցնում է Պետրոսը: Գուցե մահացել է առաջին դարի վերջին: Համաձայն գաղատացիներին ուղղված նամակի 2-րդ գլխի, նա ներկա էր, երբ Պողոսը Երուսաղեմի գլխավոր առաքյալների հետ զրուցում էր մովսեսական օրենքի բոլոր կանխադրույթները պահպանելու վիճահարույց հարցի շուրջ: Երուսաղեմի առաքելական ժողովից հետո (Գործ 15) այլևս ոչինչ չգիտենք նրա մասին մինչև Փոքր Ասիայի եկեղեցիներում գործունեություն ծավալելը, որի մասին խոսվում է 2-րդ դարից եկող ավանդության համաձայն: Հավանական է, որ նա ոչ թե թողել է Երուսաղեմը նախքան 70 թ. նրա ավերվելը, այլ հետևել է եկեղեցու 67 թ. Պիրեա տարագրվելուն և ուր Պողոսի ու նրա գլխավոր օգնականների Տիտոսի և Տիմոթեոսի մահվանից հետո հաստատվել է Փոքր Ասիայում` դառնալով լքված հոտերի հովիվ: Հովհաննեսը մահացել է հավանաբար 90 կամ 95 տարեկանում։ Իսկ երբ առաջին անգամ հանդիպել է Հիսուսին, հավանաբար եղել է 20 կամ 25 տարեկան: Եղել է բնույթով բուռն, սակայն Վարդապետի ազդեցությամբ չափավոր դարձած, Հովհաննեսը դարձավ սիրո առաքյալ, և նրա բարեպաշտությունը վարակեց նաև մյուս առաքյալներին: Ավանդության համաձայն, Հովհաննեսն իր անունը կրող Ավետարանի հեղինակն է և այն գրել է Եփեսոսում: Ավետարանի մասին առաջին ակնարկներին հանդիպում ենք 2-րդ դարի առաջին իսկ տարիներին` Իգնատիոսի, հերետիկոս Վասիլիդեսի, Հուստինոս Վկայի, Դաթիանոսի և այլոց գրվածքներում: Հովհաննեսի Ավետարանի հնագույն հատվածներից մեկը պահպանվել է 2-րդ դարի առաջին կեսից: Նույն այս դարի վերջին քառորդում Իրենիոսը, ով հաճախակի կապեր է ունեցել Փոքր Ասիայի և Գալիլիայի հետ, հաստատում է ընդհանուր այն գաղափարը, որի համաձայն Ավետարանիչն իրոք Հովհաննես առաքյալն էր: Նրա վկայությունը հաստատվում է Կղեմես Ալեքսանդրացու, անտիոքացի Թեոփիլի, Տերտուղիանոսի և այլոց կողմից: Կղեմես Ալեքսանդրացին գրում է. «Հովհաննեսը` վերջին առաքյալը, տեսնելով, որ մարմնական բաներն արդեն հաղորդել են մյուս ավետարանները, ստեղծեց հոգևոր ավետարան»: Իրենիոսը վկայում է. «Հովհաննեսը` նա, ով հենվել է Տիրոջ կրծքին, ավետարան է հրատարակել Եփեսոսում մնալու ժամանակ»:
19-րդ դարից ի վեր ավետարանի ստեղծման տարեթվի ու վայրի հարցը տեղիք է տվել բավականին բուռն վիճաբանությունների: Արմատական քննադատները նշում են, որ այն գրվել է 2-րդ դարի կեսերին: Իսկ ուղղափառ աստվածաբանները պնդում են, որ գրվել է առաջին դարի վերջին տասնամյակի մոտերքում: Այս ավետարանը մշտապես դիտվել է իբրև չորս ավետարաններից ամենաաստվածաբանականը: Սակայն այն ընկալման տեսանկյունից մատչելի է, ինչպես ամենահասարակ մարդու, այնպես էլ գիտնականի համար: Գրքի կենտրոնական լուրը համառոտ ներկայացված է վերջին էջում. այս գիրքը գրվել է, որպեսզի հավատան և հավատալով հավիտենական կյանք ունենան:

Հրապարակման պատրաստեց
Հովհաննես ՄԱՆՈՒԿՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1848

Մեկնաբանություններ